Conversiegericht schrijven

Bij elke tekst die u voor een webpagina schrijft, hoeft u zichzelf in feite maar één vraag te stellen:

 ‘Wat wil ik dat de bezoeker gaat doen als hij deze pagina heeft gelezen?’

Online lezen is vermoeiend. Het gaat 30 procent trager dan lezen vanaf papier. En u heeft maar weinig tijd, want in twee seconden beslist een bezoeker of hij op uw website blijft of niet. Heeft u de aandacht van de lezer in die twee seconden weten vast te houden? Mooi. Dan heeft u nu nog zeven seconden de tijd om de bezoeker te overtuigen.
Aangezien het lezen van een beeldscherm de lezer aanzienlijk meer moeite kost, dienen teksten kort en bondig te zijn. Het volplempen van webpagina’s met informatie is geen kunst. Het is wel een kunst om dat juist niet te doen. Dit betekent schrappen en keuzes maken. Focus op de kernboodschap, met helder en duidelijk taalgebruik.

Hieronder vindt u een aantal tips om conversiegericht te schrijven:

  • Wissel korte zinnen (tot tien woorden) af met zinnen van gemiddelde lengte (elf tot zeventien woorden).
  • Maak gebruik van tussenkoppen, voorbeelden en illustraties (alleen als deze er toedoen).
  • Maak gebruik van korte alinea’s (niet meer dan zes zinnen) en benut witruimte om alinea’s te scheiden van elkaar.
  • Lees voor het plaatsen alle zinnen langzaam hardop, laat iemand anders de tekst lezen en vraag om feedback.
  • Maak het de bezoeker makkelijk en bied bij langere teksten een printvriendelijke versie aan.
  • Voorkom ‘klik hier!’. Het moet voor de lezer direct helder zijn wat hij kan verwachten als hij op een link heeft geklikt.
  • Zorg dat Google de teksten goed indexeert.