Jouw zakelijke facebook TIPS

Gepubliceerd op 26 mei 2017 22:42

 

Heb je een persoonlijk profiel, dan kun je een zakelijke pagina maken. Daar kun je dan klanten en je doelgroep enthousiast maken om fan te worden van je pagina. Niet alle fans van de pagina zien jouw berichten. Ieder bericht wordt maar aan een deel van je fans getoond. Hoe actiever je bent en je fans op jouw pagina zijn, des te meer fans krijgen het bericht te zien.

 

Facebook advertenties

Wil je sneller vooruit met je pagina of een product of dienst promoten dan kun je denken aan advertenties binnen Facebook.
Er zijn verschillende vormen van advertenties op Facebook.

Het voordeel van adverteren in Facebook is dat je heel goed kunt specificeren wie de advertenties te zien krijgen. Je kunt vooraf instellen in welk land, plaats en regio, geslacht, interesse, vrienden van…. jouw advertentie geplaatst gaat worden.

Meer informatie over adverteren op Facebook 

 

 

Berichten promoten

Een bericht op je Facebook pagina kun je meer onder de aandacht brengen, met ‘Berichten promoten.’
Berichten die je de afgelopen 3 dagen hebt geplaatst kun je promoten en zo meer bereik voor dit bericht krijgen.

Meer informatie over berichten promoten op Facebook. 

 

 

Aanbieding of Offers

Je kunt ook aanbiedingen (offers) maken. De mensen die een aanbieding van jou claimen krijgen bijvoorbeeld een speciale korting. Maakt een klant gebruik van de aanbieding dan wordt dit vaak ook gedeeld op het persoonlijke profiel van deze klant.
Op deze manier verspreid jouw aanbieding zich ook onder mensen die nog geen fan van je pagina zijn. De aanbieding moet natuurlijk wel heel aantrekkelijk zijn voordat mensen actie ondernemen.
Aan de andere kant houden wij Nederlanders wel van een beetje korting.

Meer informatie over Aanbiedingen op Facebook. 

 

Facebook-klok.png

 

6 richtlijnen die je kunnen helpen


1. Plaats niet te vaak:
de belangrijkste reden om een pagina te ‘unliken’ is, dat er te vaak updates worden geplaatst. Gebruikers hebben er geen moeite mee om berichten van bedrijven te ontvangen in hun nieuwsoverzicht, maar zodra ze overspoeld worden met teveel (commerciële) updates haken ze snel af. Maar wat is te vaak? Persoonlijk zou ik zeggen dat je bij meer dan 3 updates per dag al moet gaan oppassen dat je niet te ‘spammerig’ overkomt. Maar let op: dit is ook maar een mening en verschilt sterk per branche. 

2. Plaats de updates niet te snel achter elkaar.
Dit kan gebruikers irriteren en hen aanzetten om je berichten te verbergen of te ‘unliken’. De levensduur van een update is gemiddeld drie uur; hierna ontvangt het bericht bijna geen nieuwe reacties en likes meer. Houd deze tijd ook aan als minimum tussen twee verschillende berichten.

3. Plaats niet te weinig:
dan is er automatisch weinig interactie tussen pagina en gebruiker. Dit heeft een negatieve invloed op de EdgeRank. Een minimum van twee tot drie berichten per week is aan te raden.

4. Plaats wanneer je fans op Facebook aanwezig zijn,
dus niet alleen wanneer jij werkt. Uit onderzoek van Argyle Social blijkt dat de meeste bedrijven op werkdagen tussen 9 en 5 uur updates plaatsen. Dit betekent niet automatisch dat jouw fans dan ook op Facebook actief zijn. Vooral in de avonduren en in het weekend wordt er veel gebruik gemaakt van Facebook. Probeer dus ook eens buiten kantoortijd te posten. Deze updates genereren over het algemeen 20% meer interactie dan gemiddeld. Een bijkomend voordeel is de verminderde concurrentie, doordat er minder pagina’s een update plaatsen. Wees gerust, via Facebook kan je de updates van te voren in plannen. Je bent dus niet verplicht om iedere avond en in het weekend te werken.

5. Plaats alleen een update als je iets interessants te melden hebt.
Dit klinkt heel logisch, maar toch gaan veel bedrijven hiermee de fout in. Om het zichzelf opgelegde aantal updates te halen, plaatsen ze ook berichten die minder interessant zijn en dus minder interactie genereren. Wees kritisch op wat je plaatst. Als het niet goed genoeg is, plaats het dan niet. Richt je op kwaliteit, niet op kwantiteit.

6. Het aantal berichten hangt af van de branche waarin je actief bent.
Ook wederom bijzonder logisch, maar dit wordt nogal eens vergeten. Per branche verschilt de informatiebehoefte van fans. Over het algemeen geldt: hoe saaier het product, hoe minder updates je fans willen. Fans van een voetbalclub vinden het minder erg als de club drie keer per dag iets plaatst, dan wanneer bijvoorbeeld een bank of verzekeraar deze frequentie hanteert. Er is ook redelijk veel onderzoek gedaan naar de beste dagen om berichten te plaatsen per branche en dat kan handig zijn om te raadplegen. Grootste conclusie is hier dat vooral in het weekend kansen liggen voor veel branches.

 

 

informatie

 

 

 


«   »