Is jouw website al klaar voor 2018

Gepubliceerd op 22 december 2017 13:14

Is jouw website al klaar voor 2018

5 eigenschappen waar jouw website in 2018 toch echt aan moet voldoen

 

Er zijn twee soorten websites
Websites die goed gevonden worden in Google en websites die alleen bezocht worden omdat iemand via een advertentie, visitekaartje of reclamebord daar terecht is gekomen.
De ontwikkelingen in Google gaan op dit moment zo snel dat jouw website in 2018 hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe is. Die mooie website die in 2017 nog op de eerste pagina van Google te vinden was, kan in 2018 zomaar door een concurrent voorbijgeschoten worden.

Hieronder staan vijf eigenschappen waar jouw website in 2018 “toch echt aan moet voldoen. Dan kun je daarop letten wanneer je een nieuwe website laat bouwen/creëren.

1. Inhoud

De zoekmachine van Google heeft zich door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. De zoekmachine is in staat om een stuk tekst niet alleen op woorden te sorteren, maar ook om de context waarin ze geplaatst zijn, in zijn geheel te begrijpen.
Daarmee is het belang van een inhoudelijk, goed onderbouwde tekst op je website enorm toegenomen. Goed verzorgde teksten die aansluiten bij de behoefte van jouw klanten zijn daarom essentieel. Naast inhoudelijk sterke teksten zou iedere pagina SEO-geoptimaliseerd moeten worden. Daarbij moet je denken aan zoekwoorden in de tekst, interne linkjes, alt-tags en dergelijke.

2. Mobiel

Google Nederland verkondigde in augustus 2017 dat er in Nederland voor het eerst meer in Google gezocht werd op een mobieltje dan op een computer. Er zijn heel wat websites waarbij de bezoekersstatistieken uitwijzen dat ruim zeventig procent van de websitebezoekers via een smartphone inlogt. Zorg er daarom voor dat je nieuwe website volledig mobiel responsief is. Een aparte app  of een website-ontwerp dat je met je vingers groter moet maken om het goed te kunnen lezen op je mobieltje, is al lang niet meer van deze tijd.

3. Snelheid

Mensen lijken online steeds ongeduldiger te worden. Een website die niet snel genoeg laadt, zal in een zeer rap tempo zijn potentiële bezoekers verliezen. Binnen vier seconden ben je zomaar dertig procent van je potentiële bezoekers kwijt. Die hebben dan al doorgeklikt naar de website van je concurrent. Het optimaliseren van de websitesnelheid begint bij het verkleinen van de grootte van je fotobestanden.  De kwaliteit van je hosting mag in deze context ook niet ontbreken. Ook die speelt een rol bij de snelheid waarmee jouw website geladen wordt.

4. https:

Https: verwijst naar een beveiligingsprotocol op je website. Door dat protocol kunnen kwaadwilligen niet meelezen bij het invullen van gegevens op jouw website. Https: is herkenbaar aan het bekende slotje in het venster van je browser.

Je zou kunnen denken dat wanneer je helemaal geen invulvelden op je website gebruikt, dat je dan geen https: nodig hebt. Dat is ten dele waar. Sommige browsers geven echter een waarschuwing bij een website die nog gebruik maakt van http: en niet van https:. Die waarschuwing wijst de bezoeker op het feit dat de verbinding met de website in dat geval niet veilig is. Dat geeft de bezoeker geen fijn gevoel. En dat wil je voorkomen.
Bovendien lijkt het erop dat Google bij de ranking van websites de voorkeur geeft aan https:. Het aantal websites op de eerste pagina van Google met https: is opvallend hoog.

5. Gebruiksgemak

Jarenlang is het uiterlijk de alles bepalende factor geweest bij het beoordelen van websites.
Door het groeiende gebruik van smartphones wordt het uiterlijk van een website op de achtergrond gedrukt. Op een klein schermpje zoals dat van een smartphone, is duidelijkheid en gebruiksgemak vele male belangrijker dan het uiterlijk. Blijf daarom niet star vasthouden aan wat jijzelf mooi vindt. Je eigen smaak is bij voorbaat al niet dezelfde als die van alle bezoekers. Wat jij er mooi uit vindt zien, vinden anderen weer lelijk. Die strijd ga je echt nooit winnen.

Denk ‘mobile first’.

 

Informatie

 

 

 


«