Website 2019

Is jouw website al klaar voor 2019?

Wanneer heb jij voor het laatst iets aan je website gedaan? Zoekmachines als Google komen steeds weer met nieuwe manieren om websites te ranken. Het is daarom belangrijk om jouw website up to date te houden. En wat zijn eigenlijk de trends voor 2019 om rekening mee te houden?

Zorg dat jouw website in ieder geval aan de basis van zoekmachine-optimalisatie (SEO) voldoet:

  • Snelheid: hoe sneller je website laadt, hoe fijner dit is voor de klant. Het scoort daarom goed bij Google, maar verhoogt ook meteen de kans dat iemand jouw product of dienst koopt. 40% van de bezoekers haakt af als je site niet binnen 3 seconden geladen is en zal je dus ook geen winst bezorgen.
  • Relevantie: Google kijkt of jouw informatie het antwoord geeft wat de bezoeker zoekt. Zorg dat je informatie relevant is voor je bezoekers en niet alleen voor Google geschreven is.
  • Vernieuwing: publiceer regelmatig nieuwe content. Wanneer je nieuwe content plaatst bekijkt Google opnieuw jouw website en geeft opnieuw een ranking aan jouw website, waardoor je ook weer hoger kunt komen in Google

Ontwikkel je site in eerste instantie voor mobiel

Dat je niet meer zonder website kan die ook duidelijk op je mobiel weergegeven wordt, weten we ondertussen wel. Maar hoe heb je jouw site ontwikkeld? Zoekmachines worden tegenwoordig meer gebruikt op mobiele telefoons dan op computers. Ontwikkel je website daar dus ook naar. Bekijk in eerste instantie hoe je site werkt op een mobiele telefoon en daarna pas op de computer. Niet meer andersom.

Let dan met name op het gebruiksgemak:

• De grootte van je lettertype: niet te groot, want dan moet men meer scrollen; niet te klein, want dan moeten mensen inzoomen.
• Korte en bondige teksten. Hoe groter de lappen tekst, hoe eerder mensen afhaken.
• Plaats linkjes en buttons niet te dicht bij elkaar. Bezoekers moeten gemakkelijk op de juiste link kunnen klikken.

Houd rekening met de invloed van gesproken zoekopdrachten

Maak jij al gebruik van Google Assistent? Je stelt er gemakkelijk mondeling vragen mee aan je telefoon of de nieuwe slimme speakers en Google zoekt het antwoord voor je op. Hier ligt de toekomst van search. Belangrijk dus om jouw website zo in te richten dat Google ook duidelijk antwoord geeft op vragen die via voicesearch gesteld worden. Je website is waarschijnlijk nog gericht op tekstuele zoektochten op het web. Wees hierop voorbereid en je kunt je concurrenten een stap voor zijn.

Het verdwijnen van stockfoto’s

Het gebruik van stockfoto’s is iets wat langzaam aan het verdwijnen is. Stockfoto’s komen vaak over als onpersoonlijk en geven geen reëel beeld van een organisatie. De trend is dat organisaties kiezen voor het gebruik van eigen professionele foto’s, video’s of door het gebruik van zelf ontwikkelde illustraties.
Illustraties kunnen echt iets toevoegen aan het design van een website en daarbij geeft de illustratie ook extra informatie over bijvoorbeeld een product, een dienst of een proces. Een goede illustratie sluit feilloos aan bij de huisstijl van de website en kan meer zeggen dan 1000 woorden.

Kies een duidelijke strategie

Moet er veel aan jouw website aangepast worden? Begin met een duidelijke strategie voordat je jouw website klaarmaakt voor 2019. Bekijk goed waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en pas je content hierop aan. En pak het vervolgens stapje voor stapje aan. Heb je hulp nodig om je website 2019-klaar te maken? Samen met jou kijk ik graag naar je website en maken we een plan van aanpak.


«